پمپ فشار قوی
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

ساختار پمپ های پیستونی فشار قوی


پمپ های فشار قوی فشار عملیاتی را تولید می کنند و آب را به دستگاه سمپاش می رسانند. به طور کلی می توان آنها را به پمپ های جابجایی مثبت و تقویت کننده های هیدرولیک تقسیم کرد. پمپ های جابجایی مثبت برای کاربردهای تخریب هیدرولیکی استاندارد هستند. به عنوان مثال، در آلمان، تقریبا 90٪ از تمام دستگاه های موجود در محل توسط پمپ های جابجایی مثبت هدایت می شوند. رایج ترین شکل پمپ تریپلکس (سه پیستونی) است که در شکل 3.3 نشان داده شده است. بخش های اصلی پمپ جابجایی مثبت عبارتند از:

میل لنگ؛


سر پمپ با دریچه های ورودی کم فشار و دریچه های خروجی فشار بالا؛


مجموعه تبدیل پیستون فشار بالا؛


دریچه های تنظیم کننده فشار؛


سوئیچ سوپاپ؛


وسایل ایمنی

طول عمر اجزای پمپ به پارامترهای زیادی بستگی دارد، یعنی کیفیت آب ، رژیم تعمیر و نگهداری و فشار عملیاتی. حیاتی ترین برای سایش و طول عمر مقدار جامد در آب است. این در شکل 3.4 نشان داده شده است. اگر محتوای جامد افزایش یابد (به عنوان مثال به دلیل سیستم ناکافی فیلتر آب)، هزینه قطعات جایگزین (صندلی سوپاپ، مهر و موم، پیستون) افزایش می یابد. دما یکی دیگر از پارامترهای حیاتی برای عملکرد پمپ است. افزایش دما احتمال بارش معدنی و همچنین کاویتاسیون را افزایش می دهد.هر دو فرآیند برای اجزای پمپ بسیار فرساینده هستند و دستگاه های کنترل دما، همراه با مکانیسم های خاموش، باید بخشی از هر واحد پمپ باشند.

پمپ فشار قوی خوب و با دوام چه ویژگی‎‌هایی دارد؟


یک پمپ فشار قوی خوب علاوه بر قابلیت تامین فشار عملیاتی (واقعی) مورد نیاز، باید حجم آبدهی متناسب با نیاز سیستم، جهت انتقال سیال را دارا باشد. همچنین خصوصیت سیال (ویژگی‌هایی مانند چگالی، میزان ناخالص بودن، خورندگی، اشتعال پذیری، سمی بودن و … )، یکی دیگر از پارامترهای مهم در طراحی و انتخاب نوع پمپ و جنس بدنه آن می‌باشد. از این رو مرغوبیت مواد اولیه استفاده شده برای ساخت بدنه پمپ و قطعات تشکیل دهنده آن تفاوت عمده‌ای در کیفیت پمپ‌ها ایجاد می‌کند. به عنوان مثال بدنه استنلس استیل دسته‌ای از پمپ‌ها که برای مصارف خاص در صنایع نفت و پتروشیمی، شیمیایی، دریایی استفاده می‌شود باید از استیل یا روکش استیل با درجه مخصوص و کیفیت بالا باشد تا از خورندگی پمپ و اجزای آن جلوگیری شود. در غیر اینصورت آسیب جدی به پمپ و واحد صنعتی وارد خواهد شد. همچنین کیفیت اجزای داخلی پمپ مانند پیستون، سرسیلندر، شاتون، میل‌لنگ، سرامیک، پکینگ و سوپاپ، سبب آن می‌شود تا پمپ با حداقل اصطکاک قطعات و آب‌بندی مناسب کار کند که موجب افزایش راندمان کاری و افزایش طول عمر و دوام پمپ خواهد شد.

پمپ های فشار بالا


Gorman-Rupp طیف وسیعی از پمپ های کمک پرایمینگ (پرایم خشک) و پمپ های گریز از مرکز را برای کاربردهای فشار بالا (هد) ارائه می دهد. پمپ‌های سری O پمپ‌های فشار بالا و خودکار برای مایعات تمیز هستند. بسته به مدل، پمپ های سانتریفیوژ سری VG و VGH به هدهای بالای 200 PSI می رسند. سری PA متشکل از پمپ های کمک پرایم برای کاربردهای فشار بالا با جریان متناوب است.

پمپ پلانجر نوعی پمپ جابجایی مثبت است که در آن آب بند فشار قوی ثابت است و یک پیستون استوانه ای صاف از طریق آب بند می لغزد. این امر آنها را از پمپ های پیستونی متفاوت می کند و امکان استفاده از آنها را در فشارهای بالاتر می دهد. این نوع پمپ اغلب برای انتقال فاضلاب شهری و صنعتی استفاده می شود.

عملکرد


پمپ‌های پیستونی و پمپ‌های پیستونی، پمپ‌های رفت و برگشتی هستند که از پیستون یا پیستون برای حرکت رسانه در یک محفظه استوانه‌ای استفاده می‌کنند. پیستون یا پیستون توسط یک درایو بخار، پنوماتیک، هیدرولیک یا الکتریکی فعال می شود.

پمپ های دوار پیستونی و پیستونی از مکانیزم میل لنگ برای ایجاد یک حرکت رفت و برگشتی در امتداد یک محور استفاده می کنند که سپس فشاری را در یک سیلندر یا بشکه کار ایجاد می کند تا گاز یا سیال را از پمپ عبور دهد. فشار در محفظه دریچه ها را در هر دو نقطه مکش و تخلیه فعال می کند. پمپ های پلانجر در کاربردهایی استفاده می شوند که می توانند از 70 تا 2070 بار (1000 تا 30000 psi) متغیر باشند. پمپ های پیستونی در کاربردهای فشار کمتر استفاده می شود. حجم سیال تخلیه شده برابر است با مساحت پیستون یا پیستون ضربدر طول کورس آن. ظرفیت کلی پمپ های پیستونی و پمپ های پیستونی را می توان با مساحت پیستون یا پیستون، طول کورس، تعداد پیستون ها یا پیستون ها و سرعت درایو محاسبه کرد. توان مورد نیاز از درایو متناسب با فشار و ظرفیت پمپ است.

مهر و موم بخشی جدایی ناپذیر از پمپ های پیستونی و پمپ های پیستونی برای جدا کردن سیال قدرت از محیطی است که در حال پمپاژ است. یک جعبه یا بسته بندی برای مهر و موم کردن محل اتصال بین مخزن که در آن محیط منتقل می شود و پیستون یا پیستون استفاده می شود. جعبه پر کردن ممکن است از بوش ها، حلقه های بسته بندی یا مهر و موم و یک غده تشکیل شده باشد.

مواد تشکیل دهنده پمپ های پلانجر برای سایش و تماس با نوع محیط انتخاب می شوند. مواد تشکیل دهنده شامل برنز، برنج، فولاد، فولاد ضد زنگ، آهن، آلیاژ نیکل یا مواد دیگر است. به عنوان مثال، پمپ های پلانجری که در سرویس های عمومی یا سرویس های روغن کار می کنند، اغلب دارای یک سیلندر و پیستون آهنی هستند. پیستون، دریچه های تخلیه و دریچه های مکش با محیط انتقال یافته در تماس هستند و انتخاب مواد بر اساس سیال منتقل شده است. در کاربردهای برقی که به پمپ‌های پیستونی پیوسته نیاز است، پیستون‌های سرامیکی جامد ممکن است در هنگام تماس با آب و روغن استفاده شوند، اما ممکن است برای استفاده با انواع رسانه‌های بسیار اسیدی سازگار نباشند.





:: برچسب‌ها: دینامیکی , گریز از مرکز , پمپ کارواش صنعتی , سرسیلندر , افزایش طول عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: